Afval scheiden

Restafval verwerken is slecht voor het milieu en duur. Dit afval kan niet gerecycled worden en wordt dus verbrand. Restafval is afval dat u niet kunt scheiden, zoals kattenbakvulling, stofzuigerzakken, koffiecups of een kapotte beker. Restafval hoort in de grijze container of vuilniszak.

Door afval te scheiden en in de juiste bakken te gooien, verkleinen we de hoeveelheid écht restafval. We zijn al goed op weg. In 2022 gooiden we in onze gemeente gemiddeld 150 kilo afval per persoon bij het restafval. In 2024 was dit nog gemiddeld 109 kilo. Dit willen we terugbrengen naar 100 kilo. We scheiden steeds beter afval maar nog altijd hoort 64% van ons restafval niet in de grijze kliko thuis.

Twijfelt u over waar afval thuishoort? Kijk dan eens op de website Afvalscheidingswijzer.

Door beter te scheiden naar 100 kilo restafval per persoon per jaar

Storten afval

Sinds 2025 betaalt u voor restafval. De restafvalkliko bevat een chip waarmee het aantal keren dat u de restafvalkliko aan de weg zet, wordt geregistreerd. 

Als u restafval in een ondergrondse container stort, doet u dat met een afvalpasje. Bij nieuwe ondergrondse containers kunt u kiezen voor een 'kleine inworp' (afvalzak van ca. 30 liter) of een 'grote inworp' (afvalzak van ca. 60 liter). De soort inworp en hoe vaak u restafval aanbiedt wordt geregistreerd.

PMD, papier en GFT+E kunt u in een standaard formaat kliko (140 liter) onbeperkt zonder extra kosten aanbieden. Het is dus van belang dat u deze afvalsoorten uit het restafval houdt door goed te scheiden.

Om het scheiden van afval voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken, zijn er meer verzamelcontainers geplaatst voor huishoudens in appartementen en flats. Zij kunnen dan ook PMD en GFT+E apart aanbieden.

Een vast en een variabel bedrag voor het storten van afval

Vanaf 1 januari 2025 heeft de afvalstoffenheffing een vast bedrag én een variabel bedrag voor restafval. Het vaste bedrag is onder andere voor het inzamelen en verwerken van PMD (plastic verpakkingen, metaal en drankkartons) en GFT+E (groente-, fruit-, tuinafval en etensresten). Het verschil in een eenpersoonshuishouden en een meerpersoonshuishouden blijft bij de vaste kosten. Op het variabele deel heeft u zelf invloed. U betaalt minder als u minder vaak uw restafvalkliko laat legen of een vuilniszak in een ondergrondse container stort.

Vaste kosten

Soort huishouden

Kosten in euro

Huishouden 1 persoon259,92 per jaar
Huishouden 2 personen of meer324,96 per jaar

Variabele kosten

Hoe biedt u afval aan

Kosten in euro

Standaard restafvalkliko (140 liter)5,14 per keer aanbieden
Grote restafvalkliko (240 liter)8,80 per keer aanbieden
Ondergrondse restafvalcontainerKleine opening 1,10 per storting
Grote opening 2,20 per storting

De Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU) int namens ons de afvalstoffenheffing. Eind januari ontvangt u van de BghU een brief met de vaste kosten van de afvalstoffenheffing voor het lopende jaar. De vaste kosten betaalt u in dat jaar. Eind van het jaar weten we hoe vaak u uw restafval aanbood. Dit variabele deel betaalt u achteraf, bij de aanslag van volgend jaar. Op die aanslag staan ook de vaste kosten van de afvalstoffenheffing voor het komende jaar.

Inzicht in uw kosten

Op de website Mijn Afval Weg ziet u hoe vaak uw restafvalkliko is geleegd of hoe vaak u restafval heeft gestort in een ondergrondse container voor restafval. Met de handleiding Mijn Afval Weg logt u stap voor stap in. U kunt hier bijhouden hoe vaak u restafval aanbood en uitrekenen wat u ongeveer gaat betalen. Zo wordt u achteraf niet verrast door de kosten.

Kwijtschelding?

Heeft u een laag inkomen? Dan kunt u 'kwijtschelding van de afvalstoffenheffing' aanvragen. Kwijtschelding kan tot een maximum aantal aanbiedingen van restafval in een jaar. Iedereen kan namelijk afval scheiden. Meer informatie over kwijtschelden staat op de website van de BghU.