Gemeente vlagt voor viering afschaffing slavernij (Keti Koti)

Kalender

Datum:  

Locatie:  Cultuurhuis Pléiade, Kerkplein 2 in Doorn

De bewustwording over het slavernijverleden van Nederland is de afgelopen jaren enorm toegenomen. De excuses van zowel minister-president Mark Rutte als Koning Willem-Alexander droegen daaraan bij. Het is belangrijk dat iedereen in Nederland zich realiseert dat het slavernijverleden een gedeelde geschiedenis is van ons allemaal en niet alleen van een specifieke groep mensen of van de overzeese gebieden.

Rond het slavernijverleden zijn jonge jaarlijkse tradities ontstaan, zoals de viering van de afschaffing van de slavernij op 1 juli (Keti Koti, verbreken van de ketenen). Sinds 2 jaar wordt deze gevierd in de gemeente.

De gemeente hijst woensdag 1 juli de Nederlandse vlag en voegt deze datum toe aan de vlaginstructie.