Afval scheiden loont

Vanaf 1 januari 2025 kunt u voor een deel zelf bepalen hoeveel u voor uw restafval moet betalen. Nu betaalt elk huishouden een vast bedrag voor de inzameling en verwerking van al het huishoudelijk afval, de afvalstoffenheffing. Straks gaat de afvalstoffenheffing bestaan uit een vast bedrag én een variabel bedrag voor uw restafval. Op dat laatste deel heeft u zelf invloed. Hoe minder vaak u restafval aanbiedt (via de grijze kliko of ondergrondse container), hoe minder u betaalt en andersom. Wat niet verandert is dat u plastic verpakkingen, GFT+E (groente-, fruit- en tuinafval + etensresten) en papier in een standaard formaat kliko gratis aan kunt blijven bieden.

Minder restafval betekent minder betalen vanaf 1 januari

Met het belonen van beter restafval scheiden, willen we de hoeveelheid restafval verminderen. Het doel is om niet meer dan 100 kilo restafval per persoon per jaar over te houden. We gooien nu per persoon per jaar gemiddeld zo’n 109 kilo bij het restafval. Hoewel we steeds beter afval scheiden, hoort nog altijd 64% van ons restafval eigenlijk niet in de grijze restafval kliko thuis. Denk aan plastic verpakkingen, papier, glas, textiel en GFT+E die in de andere kliko's horen en gerecycled kunnen worden. Door meer afval in de juiste bakken te gooien verkleinen we de hoeveelheid écht restafval.

Wat hoort er bij het restafval en wat niet?

Onthoud dat afval dat u niet gescheiden kunt inleveren zoals plastic verpakkingen, papier, GFT+e en glas, bij het restafval mag (de grijze kliko of vuilniszak). Het gaat bijvoorbeeld om kattenbakvulling, koffiecups en een kapotte beker. Check ook de Afvalwijzer App of de afvalscheidingswijzer van Milieu Centraal. Twijfelt u of iets in een aparte bak mag? Neem dan het zekere voor het onzekere en kies voor de restafvalbak.

Hoe werkt ‘Afval scheiden loont’?

In uw restafval kliko zit een chip. Daarmee registreren we de ledigingen en weten we hoe vaak u restafval via de kliko aanbiedt. Als u uw restafval aanbiedt in een ondergrondse container, dan doet u dat met een pasje; hiermee wordt geregistreerd hoe vaak u restafval aanbiedt.

Hoe minder vaak u uw restafval kliko laat legen of restafval stort in een ondergrondse container, hoe minder u betaalt.

Meer containers bij appartementen en flats

Om het scheiden van afval voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken, komen er meer verzamelcontainers voor huishoudens die in appartementen en flats wonen. Zij kunnen dan ook grondstoffen zoals PMD en GFT+E apart aanbieden.

De kosten van restafval nu

Voor de kosten van het inzamelen en verwerken van afval betalen huishoudens de zogeheten afvalstoffenheffing. Dit is een vast bedrag per jaar, waarbij er een onderscheid wordt gemaakt tussen eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens. Eenpersoonshuishoudens betalen een lager tarief dan meerpersoonshuishoudens omdat aangenomen mag worden dat zij minder afval hebben. Hoeveel afval huishoudens daadwerkelijk weggooiden, had geen invloed op de hoogte van het bedrag.

Wat verandert er vanaf 1 januari?

Vanaf 1 januari 2025 gaan huishoudens betalen volgens het principe van de ‘vervuiler betaalt’. De afvalstoffenheffing bestaat dan uit een vast bedrag én een variabel bedrag voor restafval.

Het vaste bedrag betaalt u onder andere voor de inzameling en verwerking van PMD (Plastic verpakkingen, Metaal en Drankkartons) en GFT+E. Er blijft daarbij een verschil tussen één- en meerpersoonshuishoudens. De kosten voor uw restafval bepalen we aan de hand van het aantal keren dat uw restafvalkliko geleegd wordt of uw restafval stort in een ondergrondse container. Hoe minder vaak u dit doet, hoe minder u betaalt. En andersom: hoe vaker, hoe meer u betaalt.

Variabele kosten

Het legen van een standaard restafvalkliko kost u circa € 5 per keer. Huishoudens die een grote kliko of extra restafvalkliko aanbieden, betalen een hoger tarief. Huishoudens die een extra GFT+E kliko hebben, betalen hier net als voorheen een jaarlijkse toeslag voor.

Standaard restafvalkliko€ 5 per keer aanbieden
Grotere restafvalkliko€ 8,57 per keer
Ondergrondse restafvalcontainer 
•    Normale opening (ca. 30 liter) 
•    Grotere opening (ca. 60 liter)
€ 1,07 per storting voor normale opening en € 2,14 per storting voor grotere opening
Extra GFT+ E kliko€ 96,10 per jaar

N.B. De tarieven in bovenstaande tabel zijn een schatting, de gemeenteraad stelt de tarieven voor 2025 aan het einde van dit jaar definitief vast.

Voor het bedrag dat u nu betaalt, kunt u in 2025 ongeveer 7 keer per jaar uw restafvalkliko laten legen of 16 maal een grote afvalzak restafval in een ondergrondse container storten. Dat lijkt misschien weinig, maar kan voldoende zijn als u uw afval goed scheidt. Het grootste deel van het restafval bestaat op dit moment namelijk uit PMD-afval. Wanneer u plastics en drankkartons in de daarvoor bestemde bak of container doet, verkleint u uw hoeveelheid restafval afval aanzienlijk. Dit betekent wel dat u vaker uw PMD- afval moet laten legen of storten, maar dat kost u niets extra’s. Voor dit afval betaalt u een vast bedrag.

Manier van betalen

U betaalt uw afvalstoffenheffing (het vaste bedrag + het variabele bedrag voor uw restafval) aan de BghU (Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht). De BghU int namens de gemeente de afvalstoffenheffing. Eenmaal per jaar ontvangt u hier een rekening voor, de zogeheten combinatie-aanslag. Dit heet zo omdat er ook andere belastingen op staan zoals de rioolheffing en OZB (onroerende zaak- belasting).

Aanslagen 2025 en 2026

Vanaf 1 januari 2025 registreren we hoe vaak huishoudens restafval aanbieden. Dit gebeurt door middel van een chip in uw kliko en een kaartlezer in de ondergrondse container. Op 31 december 2025 weten we hoe vaak u uw restafval heeft aangeboden in heel 2025. Dan kunnen we dus het bedrag vaststellen voor uw restafval over het jaar 2025. Dit bedrag betaalt u achteraf in 2026. De BghU brengt dit in rekening via de aanslag van 2026.

Op de BghU-aanslag van 2025 vindt u alleen het vaste deel van de afvalstoffenheffing. Daarbij is er alleen een onderscheid tussen één- en meerpersoonshuishoudens. Vanaf 2026 ziet de aanslag voor de afvalstoffenheffing er als volgt uit:

  • Vast deel van de afvalstoffenheffing van dat jaar
  • Variabel deel, gebaseerd op het aantal aanbiedingen restafval in het voorgaande jaar

Kwijtschelding?

Als u een laag inkomen heeft, is het mogelijk om kwijtschelding van de afvalstoffenheffing aan te vragen. Vanaf 2025 geldt dat we kwijtschelden tot een maximum aantal aanbiedingen van restafval in een jaar. Iedereen kan namelijk afval scheiden. Meer informatie over kwijtschelding vindt u op https://www.bghu.nl.

Hoe scoort u met afval?

Via https://www.mijnafvalweg.nl kunt u nu al bijhouden hoe vaak u uw restafvalkliko laat legen. Vanaf 2025 kunt u hier ook zien hoe vaak u restafval heeft gestort in een ondergrondse restafvalcontainer.

Met de handleiding Mijn Afval Weg logt u stap voor stap in.

Vragen en antwoorden

De meest gestelde vragen over de veranderingen per 1 januari vindt u op deze pagina.

De komende tijd informeren we u onder meer via deze webpagina en via het Gemeentenieuws in deze krant over de veranderingen. 

Heeft u een vraag?

Mail ons dan via afvalscheidenloont@heuvelrug.nl.

Afvaltests

Afval scheiden was nog nooit zo makkelijk! En dat laten inwoners van onze gemeente graag zien. We gingen langs bij vijf inwoners die zich wilden bewijzen tijdens de afvaltest. Benieuwd naar tips en wie er heeft gewonnen? Bekijk de vijf korte filmpjes van de online serie ‘de afvaltest'.