Elektrische auto’s zijn schoon, stil en dragen bij aan onze doelen voor een duurzame en klimaatneutrale gemeente. Steeds meer inwoners van onze gemeente rijden elektrisch. Niet iedereen heeft een eigen oprit met plek voor een laadpaal. Daarom plaatsen we openbare laadpalen. We letten erop dat de laadpalen goed verspreid zijn over de gemeente. Zo kan iedereen met een elektrische auto opladen.

Waar staan laadpalen en waar kunnen ze nog komen?

Bekijk op de kaart alle bestaande laadpalen (blauwe logo’s). Ook ziet u waar we binnenkort laadpalen plaatsen (groene en gele logo’s). Naar de kaart met openbare laadpalen in de gemeente Utrechtse Heuvelrug (url: http://laadkaart.mrae.nl/(externe link))

Er is geen openbaar oplaadpunt bij mij in de buurt. Kan ik een openbaar oplaadpunt aanvragen?

Een openbaar oplaadpunt aanvragen kan onder de voorwaarden hieronder:

  • U heeft een kentekenbewijs of leasecontract van een elektrische auto of u krijgt dit binnen 3 maanden. Dat laat u zien met een koopovereenkomst of de verklaring van de leasemaatschappij
  • De auto kan minimaal 45 km volledig elektrisch rijden
  • U bent als inwoner van onze gemeente ingeschreven of u werkt in onze gemeente (dat laat u zien met een arbeidsovereenkomst)
  • U heeft geen parkeergelegenheid op eigen terrein (inclusief bij het wooncomplex horende parkeergarages, parkeerkelders of parkeerplaatsen)

Voldoet u aan de vragen hierboven? Dan kunt u via https://laadpaal.mrae.nl/(externe link) een laadpaal aanvragen. Wij beoordelen uw aanvraag. U krijgt binnen enkele weken bericht. 

Hoe lang duurt het plaatsen van een laadpaal?

Bij het plaatsen van een laadpaal zijn meer partijen betrokken. Tussen aanvraag en aanleg zit meestal een periode van 2 tot 5 maanden. Het aanvragen van een laadpaal is gratis maar het gebruiken van de laadpaal niet.

Heeft de laadpaal storing?

Total beheert en onderhoudt de laadpalen. Het storingsnummer van Total is (030) 41 00 887. Op de laadpaal staat een serienummer dat u kunt doorgeven.