Gehandicaptenparkeerplaats
Introductie
Een gehandicaptenparkeerplaats is een parkeerplaats voor mensen met een lichamelijke beperking. Andere bestuurders mogen hun auto hier niet parkeren. U kunt een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aanvragen als u een gehandicaptenparkeerkaart hebt. Hebt u geen gehandicaptenparkeerkaart dan moet een medische instantie eerst uw beperking onderzoeken.
Is uw aanvraag toegekend, dan bepaalt de gemeente welke parkeerplaats bij uw woning of werkplek voor u gereserveerd wordt. Bij de parkeerplaats komt een speciaal verkeersbord en een bord met het kenteken van uw auto.
U vraagt de gehandicaptenparkeerplaats aan bij de gemeente en niet bij het Sociaal Dorpsteam. Vraagt u aan via een online aanvraag dan gaat dat automatisch. Doet u uw aanvraag nog op papier dan kunt u het formulier sturen naar Postbus 200, 3940 AE in Doorn of via de e-mail naar info@heuvelrug.nl.
Wat kost het?
De aanvrager betaalt de kosten van de borden en eventuele aanpassingen die rondom de parkeerplaats nodig zijn. U betaalt € 359,80 voor een standaard gehandicaptenparkeerplaats. Hier komen de kosten van eventuele aanpassingen nog bij.
Hoe het werkt?
U kunt onder de volgende voorwaarden een eigen gehandicaptenparkeerplaats aanvragen:
U bent de bestuurder
- Voor een gehandicaptenparkeerplaats bij uw woning staat u ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) op dat adres.
- Voor een gehandicaptenparkeerplaats bij uw werkplek hebt u een verklaring van uw werkgever dat u daar werkt.
- Het kenteken van het voertuig staat op uw naam of op naam van uw huisgenoot.
- Als het kenteken op naam van een leasemaatschappij of bedrijf staat, hebt u een verklaring van de kentekenhouder dat u de dagelijkse bestuurder bent.
- U hebt een gehandicaptenparkeerkaart.
- U hebt geen eigen parkeergelegenheid, zoals een garage.
U bent de passagier
- U kunt niet alleen bij uw woning achterblijven als de bestuurder de auto ophaalt en parkeert.
- U bent voor het vervoer van deur tot deur altijd afhankelijk van de hulp van de bestuurder.
- Er zijn geen mogelijkheden om voor uw woning of werkplek in of uit te stappen.
- U staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) op hetzelfde adres als de bestuurder van de auto.
- Het kenteken van de auto staat op uw naam of op naam van de bestuurder.
- Als het kenteken op naam van een leasemaatschappij of bedrijf staat, hebt u een verklaring van de kentekenhouder waarin staat dat de bestuurder de dagelijkse gebruiker van de auto is.
- U hebt een gehandicaptenparkeerkaart.
- U hebt geen eigen parkeergelegenheid, zoals een garage.
Wat moet ik doen?
U kunt via 'Online aanvraag' direct de aanvraag doen. Liever niet online? Kijk dan onder het kopje 'Documenten'. Vul dit formulier volledig in en e-mail het met alle bijlagen naar info@heuvelrug.nl of verzend per post naar gemeente Utrechtse Heuvelrug, Kerkplein 2, 3941 HV in Doorn.
Wat moet ik meenemen?
- Kopie van uw geldige gehandicaptenparkeerkaart
- Kopie van uw geldige legitimatiebewijs
- Vraagt u een parkeerplaats bij uw werk aan? Dan ook een verklaring van uw werkgever
Hoe lang duurt het?
Binnen 8 weken krijgt u antwoord op uw aanvraag. Daarna duurt het nog enkele weken voordat de parkeerplaats is aangelegd.