Wat is het?

Een gehandicaptenparkeerplaats is een parkeerplaats voor mensen met een lichamelijke beperking. Andere bestuurders mogen hun auto hier niet parkeren. U kunt een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aanvragen als u een gehandicaptenparkeerkaart hebt. Hebt u geen gehandicaptenparkeerkaart dan moet een medische instantie eerst uw beperking onderzoeken.

Is uw aanvraag toegekend, dan bepaalt de gemeente welke parkeerplaats bij uw woning of werkplek voor u gereserveerd wordt. Bij de parkeerplaats komt een speciaal verkeersbord en een bord met het kenteken van uw auto.

U vraagt de gehandicaptenparkeerplaats aan bij de gemeente en niet bij het Sociaal Dorpsteam. Vraagt u aan via een online aanvraag dan gaat dat automatisch. Doet u uw aanvraag nog op papier dan kunt u het formulier sturen naar Postbus 200, 3940 AE in Doorn of via de e-mail naar info@heuvelrug.nl.

Wat kost het?

De aanvrager betaalt de kosten van de borden en eventuele aanpassingen die rondom de parkeerplaats nodig zijn. U betaalt € 359,80 voor een standaard gehandicaptenparkeerplaats. Hier komen de kosten van eventuele aanpassingen nog bij.

Maak een afspraak

Hoe werkt het?

U kunt onder de volgende voorwaarden een eigen gehandicaptenparkeerplaats aanvragen:

U bent de bestuurder

  • Voor een gehandicaptenparkeerplaats bij uw woning staat u ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) op dat adres.
  • Voor een gehandicaptenparkeerplaats bij uw werkplek hebt u een verklaring van uw werkgever dat u daar werkt.
  • Het kenteken van het voertuig staat op uw naam of op naam van uw huisgenoot.
  • Als het kenteken op naam van een leasemaatschappij of bedrijf staat, hebt u een verklaring van de kentekenhouder dat u de dagelijkse bestuurder bent.
  • U hebt een gehandicaptenparkeerkaart.
  • U hebt geen eigen parkeergelegenheid, zoals een garage.

U bent de passagier

  • U kunt niet alleen bij uw woning achterblijven als de bestuurder de auto ophaalt en parkeert.
  • U bent voor het vervoer van deur tot deur altijd afhankelijk van de hulp van de bestuurder.
  • Er zijn geen mogelijkheden om voor uw woning of werkplek in of uit te stappen.
  • U staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) op hetzelfde adres als de bestuurder van de auto.
  • Het kenteken van de auto staat op uw naam of op naam van de bestuurder.
  • Als het kenteken op naam van een leasemaatschappij of bedrijf staat, hebt u een verklaring van de kentekenhouder waarin staat dat de bestuurder de dagelijkse gebruiker van de auto is.
  • U hebt een gehandicaptenparkeerkaart.
  • U hebt geen eigen parkeergelegenheid, zoals een garage.

Wat moet ik doen?

U kunt via 'Online aanvraag' direct de aanvraag doen. Liever niet online? Kijk dan onder het kopje 'Documenten'. Vul dit formulier volledig in en e-mail het met alle bijlagen naar info@heuvelrug.nl of verzend per post naar gemeente Utrechtse Heuvelrug, Kerkplein 2, 3941 HV in Doorn.

Wat moet ik meenemen?

  • Kopie van uw geldige gehandicaptenparkeerkaart
  • Kopie van uw geldige legitimatiebewijs
  • Vraagt u een parkeerplaats bij uw werk aan? Dan ook een verklaring van uw werkgever

Hoe lang duurt het?

Binnen 8 weken krijgt u antwoord op uw aanvraag. Daarna duurt het nog enkele weken voordat de parkeerplaats is aangelegd.