Een gehandicaptenparkeerplaats is een parkeerplaats alleen voor mensen met een lichamelijke beperking. Als u een gehandicaptenparkeerkaart heeft kunt u een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aanvragen. Zonder gehandicaptenparkeerkaart moet een medische instantie eerst uw beperking onderzoeken.

Plek van de gehandicaptenparkeerplaats

Wij bepalen welke parkeerplaats bij uw woning of werkplek voor u gereserveerd wordt. Daar komt een speciaal verkeersbord en een bord met het kenteken van uw auto.

U vraagt de gehandicaptenparkeerplaats aan bij de gemeente en niet bij de Sociale Dorpsteams. Een online aanvraag regelt dat automatisch. Een aanvraag op papier stuurt u naar: Postbus 200, 3940 AE in Doorn of per e-mail naar info@heuvelrug.nl.

Voorwaarden aanvragen gehandicaptenparkeerplaats

Er zijn verschillende voorwaarden voor een passagier of bestuurder.

U bent bestuurder

  • Een gehandicaptenparkeerplaats bij uw woning: u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) op dat adres
  • Een gehandicaptenparkeerplaats bij uw werk: een verklaring van uw werkgever dat u daar werkt
  • Het kenteken van het voertuig staat op uw naam of op naam van uw huisgenoot
  • Het kenteken staat op naam van een leasemaatschappij of bedrijf: een verklaring van de kentekenhouder dat u de dagelijkse bestuurder bent
  • U hebt een gehandicaptenparkeerkaart
  • U hebt geen eigen parkeergelegenheid, zoals een garage

U bent passagier

  • U kunt niet alleen bij uw woning achterblijven als de bestuurder de auto ophaalt en parkeert
  • U bent voor het vervoer van deur tot deur altijd afhankelijk van de hulp van de bestuurder
  • Er zijn geen mogelijkheden om voor uw woning of werkplek in of uit te stappen
  • U staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) op hetzelfde adres als de bestuurder van de auto
  • Het kenteken van de auto staat op uw naam of op naam van de bestuurder
  • Als het kenteken op naam van een leasemaatschappij of bedrijf staat, hebt u een verklaring van de kentekenhouder waarin staat dat de bestuurder de dagelijkse gebruiker van de auto is
  • U hebt een gehandicaptenparkeerkaart
  • U hebt geen eigen parkeergelegenheid, zoals een garage

Wat moet ik doen?

U kunt online aanvragen. Een papieren aanvraag stuurt u samen met de bijlagen naar: gemeente Utrechtse Heuvelrug, Kerkplein 2, 3941 HV in Doorn of per e-mail via info@heuvelrug.nl.

Welke bijlagen stuurt u mee?

  • Een kopie van uw geldige gehandicaptenparkeerkaart
  • Een kopie van uw geldige legitimatiebewijs
  • Gaat het om een parkeerplaats bij uw werk? Dan ook een verklaring van uw werkgever

Wat zijn de kosten?

De aanvrager betaalt de kosten van de borden en eventuele aanpassingen die rondom de parkeerplaats nodig zijn. U betaalt € 420,35 voor een standaard gehandicaptenparkeerplaats. Hier komen de kosten van eventuele aanpassingen nog bij.

Hoe lang duurt het?

Binnen 8 weken krijgt u antwoord op uw aanvraag. Daarna duurt het nog enkele weken voordat de parkeerplaats is aangelegd.