Tegemoetkomingsregeling medisch huishoudelijk afval

Een chronische ziekte of ouderdom zorgt soms voor veel medisch huishoudelijk afval. Met medisch huishoudelijk afval bedoelen wij stomamateriaal, incontinentiemateriaal en dialysemateriaal, enzovoort. Medicijnen en naalden levert u in bij uw apotheek.

Hoe ziet deze regeling eruit?

Vanaf 2025 verandert de wijze waarop we het aanbieden van restafval in rekening brengen. Dat wordt deels gebaseerd op het aantal keren dat huishoudens restafval aanbieden via een kliko of in een ondergrondse restafvalcontainer.

Voor huishoudens met veel medisch afval maken we een uitzondering. Zij hebben veel meer restafval dan andere huishoudens en zouden daardoor relatief veel meer gaan betalen dan andere huishoudens. Dat willen we voorkomen. Vanaf 1 januari 2025 bieden we daarom een gewijzigde vrijstellingsregeling aan.

Huishoudens met veel medisch afval kunnen een grotere kliko (met een inhoud van 240 liter in plaats van de standaard 140 kilo) blijven gebruiken en aanbieden. Inwoners die een afvalpas gebruiken voor het aanbieden van restafval in een ondergrondse container kunnen dat zo vaak doen als wenselijk.

Het aantal keer dat u restafval aanbiedt heeft geen invloed op de hoogte van uw afvalstoffenheffing. U gaat het vaste bedrag aan afvalstoffenheffing betalen dat elk huishouden betaalt, plus een normbedrag. Dat normbedrag komt overeen met 7 ledigingen van een standaard restafval kliko van 140 liter. Die 7 is het verwachte aantal ledigingen van de restafval kliko's van huishoudens zonder medisch afval.

Dat ‘normbedrag’ ziet u pas terug op de aanslag die u in 2026 ontvangt.

De tegemoetkoming aanvragen

U vraagt de regeling één keer aan. Bij voorkeur via de button naar het online aanvraagformulier. Is online aanvragen te moeilijk? Gebruik dan het pdf-formulier onderaan de pagina.

Voeg een van de onderstaande bewijsstukken toe:

  • recente factuur van de apotheek op adres of
  • recente pakbon van het gebruikte materiaal op adres

Tegemoetkomingsregeling medisch huishoudelijk afval aanvragen

Vervolgaanvraag

De regeling is altijd geldig tot het eind van het kalenderjaar. Om ook in het volgende kalenderjaar in aanmerking te komen voor de regeling vragen wij u elk jaar naar een nieuw bewijsstuk. Hebben wij geen bewijsstuk ontvangen? Dan betaalt u weer het normale tarief.

Heeft u de regeling niet meer nodig? Geef dat dan telefonisch of per e-mail aan ons door: (0343) 56 56 00 of mdpostbusafval@heuvelrug.nl.

Uw gegevens

Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. De contactgegevens gebruiken wij om afspraken te kunnen maken voor het omruilen van de kliko en om ieder jaar de aanvraag te actualiseren. De adressen waar gebruik gemaakt wordt van de regeling slaan we samen met de bewijsstukken op in een beveiligde omgeving. Is de wettelijke bewaarplicht verlopen? Dan worden de gegevens vernietigd.