Gemeentesecretaris/algemeen directeur

Ben jij de gemeentesecretaris die koers en verbinding brengt? Sta jij midden in organisatie, bestuur en samenleving en wil je met visie en menselijkheid verder bouwen aan een gemeente die elke dag zichtbaar waarde toevoegt? Maak het verschil in Utrechtse Heuvelrug!

  • Uur: 36
  • Beloning: maximaal € 10.112
  • Locatie: Doorn

Solliciteer direct

Voor de werving van deze functie werken wij samen met Geerts & Partners.

Dit ga je doen

Als gemeentesecretaris/algemeen directeur ben je de verbindende kracht in de driehoek van raad, college en ambtelijke organisatie. Je bewaakt een stabiele bestuurscultuur en zorgt voor continuïteit en vertrouwen. Met een brede, onafhankelijke blik op maatschappelijke en bestuurlijke opgaven leid je de organisatie door strategische keuzes en ontwikkelingen die ons nu en in de toekomst raken.

Je bent strategisch adviseur en kritische sparringpartner van het college. Je vertaalt politieke ambities naar een duidelijke koers, stelt samen met het bestuur prioriteiten en durft scherpe keuzes te maken, met oog voor de balans tussen bestuurlijke ambitie en ambtelijke capaciteit. Je bent richtinggevend, resultaatgericht en verbindend en borgt transparantie in processen, met focus op kwaliteit, snelheid en een servicegerichte benadering. Samen met de burgemeester en de griffier houd je de driehoek evenwichtig. Met ruimte voor gezonde duale verhoudingen en onderling vertrouwen.

Je bent verantwoordelijk voor de concernbrede aansturing. Je bouwt voort op recente organisatorische aanpassingen en versterkt een wendbare, naar buiten gerichte organisatie. Met oog voor zakelijkheid en efficiëntie stimuleer je de continue doorontwikkeling van de organisatie. Zodat het ambtelijk apparaat flexibel en toekomstbestendig blijft.

Je bent zichtbaar en benaderbaar voor medewerkers en stimuleert een open cultuur waarin vraagstukken direct bespreekbaar zijn. Zodat uitdagingen niet onnodig blijven liggen en samen sneller worden opgepakt. Als WOR-bestuurder onderhoud je een open, constructieve relatie met de ondernemingsraad en betrek je medewerkers tijdig bij besluiten die de organisatie raken.

Je vertegenwoordigt onze gemeente in regionale samenwerkingen en bouwt en onderhoudt een krachtig netwerk dat onze positie versterkt. Onder meer in het sociaal domein en op het gebied van informatieveiligheid en digitalisering.

Extra interessant aan deze baan

  • Je staat aan het roer tijdens de voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen 2026. Een cruciale periode voor continuïteit en verbinding tussen raad, college en organisatie
  • Je vertaalt politieke ambities naar een duidelijke koers en krijgt de vrijheid om scherpe prioriteiten te stellen en de organisatie toekomstbestendig te maken
  • Je kunt je strategisch inzicht en netwerk ten volle benutten om onze positie in de regio verder te versterken
  • Je bouwt voort op recente organisatieaanpassingen en kunt met jouw visie en leiderschap de nieuwe structuur en sturingsfilosofie verder versterken en zichtbaar laten werken

Dit krijg je

Een afwisselende en verantwoordelijke functie in een ambitieuze organisatie met een prettige en collegiale werksfeer. Bekijk vooral onze 7 pluspunten waarom je bij ons wilt werken.

Wat je verder krijgt

  • Bruto maandsalaris van maximaal € 10.112 (functieschaal 16) bij een 36-urige werkweek (salaristabel Cao Gemeenten per 1 oktober 2025)
  • Individueel Keuze Budget (IKB) van 17,05% over je brutosalaris en 201,6 verlofuren op basis van een 36-urige werkweek
  • Goede faciliteiten om naast je zichtbaarheid op kantoor voor de medewerkers ook hybride te werken
  • Een jaarcontract met uitzicht op een vast dienstverband

Hier ga je werken

Midden in Nederland ligt de gemeente Utrechtse Heuvelrug: een groene, centraal gelegen gemeente met ruim 50.000 inwoners, verspreid over zeven karakteristieke dorpen in een bosrijk landschap. Het oude cultuurlandschap en het aangrenzende rivierengebied geven de omgeving een bijzondere charme. De combinatie van natuur, cultuurhistorie en een actieve gemeenschap maakt de gemeente een geliefde plek voor wonen, werken en recreëren. Een inspirerende omgeving voor wie wil bijdragen aan de toekomst.

Wij hebben een stabiele bestuurscultuur waarin de informatie-uitwisseling tussen organisatie en raad goed is georganiseerd. Bijzonder is dat na de afgelopen drie verkiezingen opnieuw wordt gewerkt met een raadsbreed gedragen raadsprogramma, dat de basis is voor het uitvoeringsprogramma van het college.

Binnen onze organisatie met korte lijnen werken circa 400 medewerkers in een fijne en informele sfeer. Samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners en bestuurders zetten we met visie en ambitie onze schouders onder actuele opgaven. De organisatie is opgebouwd rond vijf thema’s. Elk met een integraal verantwoordelijk themamanager. De themamanagers zijn samen met de gemeentesecretaris en de concerncontroller het managementteam dat gezamenlijk de concernbrede onderwerpen aanstuurt. Jij geeft direct leiding aan de vijf themamanagers en de concerncontroller. En als gastheer voor vijf regiogemeenten in het sociaal domein, geef je ook leiding aan de regionaal programmamanager Zuidoost Utrecht.

Dit breng je mee

Je bent een verbindende en toegankelijke leider die vertrouwen uitstraalt en mensen samenbrengt. Je schakelt moeiteloos tussen strategisch-, tactisch- en operationeel niveau en vertaalt politieke ambities naar een heldere koers. Je bent besluitvaardig, proces- en opgavegericht en houdt oog voor de balans tussen ambitie en uitvoeringskracht. Als inspirerend boegbeeld van de organisatie ben je zichtbaar en stimuleer je een veilige en open cultuur waarin medewerkers vraagstukken direct durven bespreken.

Je bent wendbaar in je denken en handelen en stuurt de organisatie soepel mee met veranderende omstandigheden. Je pakt door wanneer dat nodig is en combineert een zakelijke houding met efficiëntie waardoor processen doelgericht en resultaatgericht verlopen.

Verder heb je

  • Academisch werk- en denkniveau
  • Leidinggevende ervaring als (eind)verantwoordelijk directeur binnen een (semi)overheidsorganisatie
  • Ervaring met organisatieontwikkeling
  • Politiek bestuurlijke- en maatschappelijke sensitiviteit
  • Ervaring met regionale samenwerking (pre)
  • Sterke communicatieve vaardigheden en een verbindende, toegankelijke leiderschapsstijl

Word gemeentesecretaris van onze gemeente

Upload je motivatie en cv via de sollicitatiebutton op de website van Geerts & Partners. Je kunt reageren tot en met 19 oktober 2025. Wil je meer weten over de functie of de organisatie? Of heb je vragen over de sollicitatieprocedure? Neem dan contact op met Renske Veenstra, directeur W&S Geerts en Partners via 06 25 05 87 21 of renske.veenstra@geerts-partners.nl. Een WhatsAppbericht sturen kan ook.

Goed om te weten

  • De oriënterende gesprekken met Renske Veenstra zijn op 24 en 27 oktober 2025 op ons kantoor in Zeist
  • De gesprekken bij onze gemeente zijn gepland op 5 november 2025 (1e gespreksronde) en 20 november 2025 (2e gespreksronde)
  • Voor deze functie is een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vereist
  • Een ODC-meting is onderdeel van de wervingsprocedure