Onze gemeente is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van wegen en trottoirs. De gemeente inspecteert hiervoor de buitenruimte en maakt een overzicht van locaties waar onderhoud nodig is. Elke dag voert de gemeente onderhoudswerkzaamheden uit aan wegen en trottoirs. Dit gebeurt soms met spoed, omdat er een gevaarlijke situatie is ontstaan. Maar meestal zijn de reparaties vooraf gepland. We vinden het belangrijk om op tijd en zo goed mogelijk te communiceren over deze onderhoudswerkzaamheden met omwonenden en weggebruikers. Op deze pagina leggen we uit hoe deze werkzaamheden bij ons gepland en uitgevoerd worden, maar ook hoe we hierover communiceren naar omwonenden en weggebruikers.

Zo’n 300 reparaties per jaar door schades of via meldingen

Er worden binnen de gemeente zo’n 300 reparaties per jaar uitgevoerd. Onze buitendienst is verantwoordelijk voor wegbeheer en spoort zelf schades op die gerepareerd moeten worden. Maar er komen ook meldingen binnen van bewoners of weggebruikers over schades aan de weg of een trottoir. Ook op basis van dit soort meldingen worden reparaties uitgevoerd.
Als er gevaar is voor de omgeving of weggebruiker dan wordt een reparatie met spoed uitgevoerd. Is een reparatie minder urgent, dan worden de werkzaamheden ingepland en door een aannemer uitgevoerd. Elke dag worden diverse werkzaamheden gebundeld, zodat deze zo efficiënt en snel mogelijk uitgevoerd kunnen worden.

Weten hoe deze werkzaamheden worden voorbereid en uitgevoerd? Bekijk dan dit filmpje.

Meld een schade

Ziet u een schade aan een weg of trottoir? Meld dit dan via: https://www.heuvelrug.nl/melden. Ook deze melding zullen wij zo snel mogelijk oppakken. U kunt ook een melding via de app BuitenBeter aan ons doorgeven.

Hoe herstellen we schades en regelen we onderhoud?

De meeste onderhoudswerkzaamheden worden vooraf gepland. Denk hierbij aan grotere wegwerkzaamheden of reconstructies van wegen. Daarnaast werken we dagelijks aan kleinschalig onderhoud van wegen en trottoirs. Hierbij kunt u denken aan losliggende tegels, kleine verzakkingen in de weg of gaten in de weg na een vorstperiode. En dan is er nog onderhoud op basis van meldingen, klachten of calamiteiten. Zoals een gat in de weg of stoep die afgezet wordt en vervolgens zo snel mogelijk wordt hersteld.

Hieronder leggen we kort uit hoe we dit soort schades en onderhoud aanpakken.

Herstel en onderhoud op basis van incidenten, klachten of calamiteiten

Elke dag wordt er gewerkt aan herstelwerkzaamheden op basis van meldingen, klachten, incidenten en/of calamiteiten. Denk hierbij aan een gat in de weg of een bewoner die een gevaarlijke situatie meldt. De situatie wordt door een medewerker beoordeeld. Vervolgens wordt het herstel uitgevoerd. Dit zijn bijvoorbeeld asfaltwerkzaamheden of het herstel van een gat in de stoep of weg.

Bij dit soort herstelwerkzaamheden plaatsen we waarschuwingsborden rondom de werkzaamheden om voorbijganger en omwonenden te attenderen op het herstel.

Kleinschalig onderhoud

Het hele jaar door werken stratenmakers aan het herstel van trottoirs. Bijvoorbeeld om losliggende tegels te herstellen, kleine verzakkingen in de stoep of weg te repareren. Dit werk is vooraf gepland op basis van onze eigen inspecties en/of contact met bewoners die een melding hebben gedaan. Dit zijn dus alleen kleinschalige werkzaamheden. Het komt hierbij voor dat er straten worden overgeslagen omdat dit grootschaliger onderhoud vergt. Bij dit onderhoud plaatsen we waarschuwingsborden rondom de werkzaamheden om voorbijganger en omwonenden te attenderen op het herstel.

Grootschalig wegonderhoud

Door middel van weginspectie krijgen we een redelijk beeld waar de grotere knelpunten in de wegen zijn. Elk jaar focussen we ons voor het onderhoud op één of twee kernen. In 2023 is dit de kern Leersum. Deze werkzaamheden zijn wat grootschaliger en worden vooraf afgestemd. Hierbij wordt rekening gehouden wat de staat van het riool is, of er glasvezel wordt aangelegd, of er nieuwbouw komt, of de gasleiding wordt vervangen en al dat soort zaken. Op het moment dat dit helder is worden deze werkzaamheden ingepland. De uitvoering kan dan nog even duren i.v.m. de voorbereiding en planning van de overige werkzaamheden (zoals aanleg riolering, glasvezel of nieuwbouw).
Dit grootschalig onderhoud verrichten wij op zo’n 200 straten/wegen per jaar. Dit varieert van het repareren van stukjes asfalt tot aan het volledig verwijderen en opnieuw aanbrengen van de verharding. Recente voorbeelden hier van zijn de mevrouw van Leinweberlaan in Driebergen,  voetpaden en fietspaden van de Arnhemsebovenweg. 

Bij grootschalig onderhoud communiceren wij vooraf aan omwonenden per brief, via een artikel in gemeentenieuws, op onze website en sociale media. Als inwoners mee kunnen denken organiseren we hiervoor een bewonersbijeenkomst. 

Reconstructies

Op het moment dat er breder moet worden gekeken dan alleen de weg of alleen het riool, maar beiden aan onderhoud toe zijn en er wellicht nog bijkomende zaken zijn zoals de openbare verlichting of het openbaar groen gaan we aan de slag met een grootschalige reconstructie. Dit is bijvoorbeeld bij het project Amerongen Regenwaterproof en Dennenhorst in Driebergen. 
Bij deze reconstructies wordt zowel vooraf als tijdens de uitvoering gecommuniceerd naar bewoners en andere betrokkenen door middel van het organiseren van bewonersbijeen-komsten en met brieven, nieuwsbrieven, artikelen in het gemeentenieuws, op de website en sociale media. Soms lanceren we hiervoor ook een BouwApp.

Meer informatie of vragen? 

Wilt u meer informatie of heeft u vragen over reparaties bij u in de buurt? Neem dan contact op met Peter Sennef, projectleider via peter.sennef@heuvelrug.nl of (0343) 56 56 00