Stempas

U mag alleen stemmen met een stempas. U krijgt uw stempas thuisgestuurd. Hiervoor gebruiken we het adres waar u op 15 september 2025 geregistreerd was volgens de Basisregistratie Personen (BRP).

Bent u na 15 september verhuisd naar de gemeente Utrechtse Heuvelrug? Dan staat u als kiezer geregistreerd in uw oude woongemeente. Het is dan niet mogelijk om te stemmen in de Utrechtse Heuvelrug of een vervangende stempas bij ons aan te vragen.

Voorwaarden stemmen

U mag stemmen voor de Tweede Kamerverkiezing als:

  • u 18 jaar of ouder bent
  • u niet uitgesloten bent van het kiesrecht
  • u als kiezer geregistreerd staat

Bezorgdatum

U ontvangt uw stempas uiterlijk woensdag 15 oktober op uw huisadres.

Stempas kwijt of niet ontvangen

U kunt, als u kiesgerechtigd bent, een vervangende stempas aanvragen als u:

  • na 15 oktober nog geen stempas heeft ontvangen
  • uw stempas bent kwijtgeraakt

U vraagt de vervangende stempas aan in de gemeente waar u op 15 september 2025 ingeschreven stond. Woonde u op die datum in een andere gemeente? Dan moet u de aanvraag bij uw vorige woonplaats doen.

De geldigheid van uw oude stempas komt met de aanvraag van een vervangende stempas te vervallen. U kunt met uw oude stempas dus niet meer stemmen. De vervangende stempas kan eenmalig verstrekt worden.

Digitaal een vervangende stempas aanvragen is mogelijk tot en met vrijdag 24 oktober 17.00 uur.

Vervangende stempas aanvragen

Vervangende stempas aanvragen in het Cultuurhuis Doorn

U kunt ook een vervangende stempas aanvragen in het Cultuurhuis in Doorn, Kerkplein 2. Dit kan tot dinsdag 28 oktober 12.00 uur. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Na 12.00 uur is het niet meer mogelijk om een vervangende stempas aan te vragen.