Vastgesteld besluit hogere waarden Wet geluidhinder ‘Omgevingsvergunning ‘Briedélaan 1, Maarn’

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij op 9 mei het besluit hogere waarden voor de omgevingsvergunning ‘Briedélaan 1, Maarn’ hebben vastgesteld. Het vastgestelde besluit hogere waarden en de bijbehorende stukken liggen van vrijdag 23 mei tot en met donderdag 3 juli ter inzage.

Doel besluit hogere waarden

De omgevingsvergunning voorziet in de transformatie van het bestaande kantoorpand aan de Briedélaan 1 in Maarn tot één woning. Deze activiteit is in strijd met het omgevingsplan. Voor de Amersfoortseweg (N227) zijn nog geen geluidproductieplafonds vastgesteld. Dit betekent dat het geluid van deze weg bij de nieuwe woning aan de Wet geluidhinder moet voldoen. Hiervoor is een akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de geluidbelasting op de gevels. Uit dit onderzoek blijkt dat het geluidniveau op de gevels van de woning, vanwege het wegverkeer op de Amersfoortseweg (N227), hoger is dan de wettelijke voorkeurswaarde die vanuit de Wet geluidhinder moet worden nagestreefd. De Wet geluidhinder biedt de mogelijkheid om, onder voorwaarden, ontheffing te verlenen van deze voorkeurswaarde en hogere waarden toe te staan op de gevels van de woning. Het college van burgemeester en wethouders heeft voor het plan gebruik gemaakt van deze mogelijkheid en het besluit hogere waarden vastgesteld.

Inzien stukken

Het vastgestelde besluit hogere waarden en de bijbehorende stukken zijn binnen de genoemde termijn beschikbaar op deze webpagina. U kunt de documenten ook inzien in Cultuurhuis Pléiade in Doorn.

Indienen bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden schriftelijk bezwaar indienen. Het bezwaarschrift moet voor het einde van de genoemde termijn op de post zijn gedaan en binnen een week door de gemeente zijn ontvangen. Bent u belanghebbende? Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een gemotiveerde brief hierover sturen aan: College van burgemeester en wethouders gemeente Utrechtse Heuvelrug, Postbus 200, 3940 AE Doorn.

Het bezwaarschrift moet in ieder geval bevatten: 

  • uw naam en adres en de dagtekening
  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt
  • de gronden van het bezwaar

Inwerkingtreden besluit

Het besluit treedt in werking één dag na bekendmaking.

Aanvragen voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Om de werking van het besluit op te schorten, kunnen belanghebbenden die een bezwaarschrift indienen, een voorlopige voorziening aanvragen. Een dergelijk - gemotiveerd - verzoek kan schriftelijk worden ingediend bij:
Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag of online via https://loket.raadvanstate.nl/digitaal-loket. Voor het instellen van een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening zijn griffiekosten verschuldigd. Op de genoemde site van de Raad van State staan de exacte voorwaarden vermeld.

Voor informatie: Omgevingsdienst regio Utrecht: 088 022 50 00.