Vastgesteld besluit hogere waarden Wet geluidhinder, Omgevingsvergunning ‘Rijksstraatweg 140, Leersum’

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij op 2 oktober 2025 het besluit hogere waarden voor de omgevingsvergunning ‘Rijksstraatweg 140, Leersum’ hebben vastgesteld. Het vastgestelde besluit hogere waarden en de bijbehorende stukken liggen van dinsdag 14 oktober 2025 tot en met maandag 24 november 2025 ter inzage.

Doel besluit hogere waarden

De omgevingsvergunning voorziet in het bouwkundig splitsen van de woning aan de Rijksstraatweg 140 te Leersum in drie appartementen. Deze activiteit is in strijd met het omgevingsplan. Voor de Rijksstraatweg (N225) zijn nog geen geluidproductieplafonds vastgesteld. Dit betekent dat het geluid van deze weg bij de nieuwe appartementen aan de Wet geluidhinder moet voldoen. Hiervoor is een akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de geluidbelasting op de gevels. Uit dit onderzoek blijkt dat het geluidniveau op de gevels van twee appartementen, vanwege het wegverkeer op de Rijksstraatweg (N225), hoger is dan de wettelijke voorkeurswaarde die vanuit de Wet geluidhinder moet worden nagestreefd. De Wet geluidhinder biedt de mogelijkheid om, onder voorwaarden, ontheffing te verlenen van deze voorkeurswaarde en hogere waarden toe te staan op de gevels van de appartementen. Het college van burgemeester en wethouders heeft voor het plan gebruik gemaakt van deze mogelijkheid en het besluit hogere waarden vastgesteld.

Inzien stukken

Het vastgestelde besluit hogere waarden en de bijbehorende stukken zijn binnen de genoemde termijn beschikbaar op deze webpagina. U kunt de documenten ook inzien in het Publiekscentrum in Cultuurhuis Pléiade in Doorn.

Indienen bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden schriftelijk bezwaar indienen. Het bezwaarschrift moet voor het einde van de genoemde termijn op de post zijn gedaan en binnen een week door de gemeente zijn ontvangen.

Bent u belanghebbende? En bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een gemotiveerde brief hierover sturen aan: College van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug, Postbus 200, 3940 AE Doorn. Het bezwaarschrift moet in ieder geval te bevatten:

  • Uw naam en adres en de dagtekening
  • Een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt
  • De gronden van het bezwaar

Inwerkingtreden besluit

Het besluit treedt in werking één dag na bekendmaking.

Aanvragen voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Om de werking van het besluit op te schorten kunnen belanghebbenden die een bezwaarschrift indienen, een voorlopige voorziening aanvragen. Een dergelijk - gemotiveerd - verzoek kan schriftelijk worden ingediend bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag of digitaal via https://loket.raadvanstate.nl/digitaal-loket.

Voor het instellen van een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening zijn griffiekosten verschuldigd. Op de genoemde site van de Raad van State staan de exacte voorwaarden vermeld.

Voor informatie: Omgevingsdienst regio Utrecht, telefoon 088 022 50 00.