In Amerongen tussen de woningen aan de Prins Bernhardlaan en de bedrijven aan de Industrieweg Noord ligt een gebied dat dienst doet als bufferzone. Op het oog lijkt het een braakliggend terrein. Menigeen heeft er een idee over. De firma HooVos heeft de gemeente een initiatief voorgelegd om op de gronden aanvullend aan de huidige functie van bufferzone en calamiteitenroute eigen parkeervoorzieningen te realiseren en het terrein af te sluiten. Het verzoek is positief beoordeeld. Om het initiatief te kunnen vergunnen zal de huidige bestemming moeten wijzigen en daarvoor bestaat een ruimtelijk traject dat de gemeente heeft ingezet.

Stand van zaken

Er zijn diverse stappen gezet om te komen tot het moment waarin we ons nu bevinden. Dat is de fase: aanbieden bestemmingsplan met nota van zienswijzen aan de gemeenteraad.

Doorlopen fases: 

  • participatie met omgeving door initiatiefnemer (2021 en 2022)
  • uitvoeren haalbaarheidsonderzoeken en opstellen ontwerp bestemmingsplan
  • ter inzage legging van het ontwerp bestemmingsplan (november 2023 – januari 2024)

Vragen die leven

Gedurende de voorbereidingen op het wijzigen van het vingerende bestemmingsplan ontving de gemeente verschillende vragen. Vragen die deels hebben geleid tot zienswijzen. De zienswijzen zijn gebundeld en via het college van burgemeester en wethouders aangeboden aan de gemeenteraad. 

De gebundelde zienswijzen zijn voorzien van reacties in de ‘Nota zienswijzen bestemmingsplan Bufferzone Industrieweg Noord Amerongen(externe link)’. 

De vragen uit de zienswijzen die veel voorkomen of gaan over het proces, staan op deze webpagina kort beschreven.

Door het initiatief van HooVos wordt het bedrijventerrein niet groter

Het bedrijventerrein wordt niet uitgebreid. Het plangebied blijft haar bestemming Groen houden en tevens de functie van bufferzone tussen de bedrijven en de woningen. Daarnaast wordt het mogelijk gemaakt te parkeren op de bufferzone. Het parkeren beperkt de functie van bufferzone niet. Door het aanleggen van het parkeerterrein wordt de calamiteitenroute ook verbeterd. Een bufferzone heeft als doel om wonen en gebieden met een verhoogd risico van elkaar te scheiden.

Het betreffende perceel is onder voorwaarden in eigendom van Hoovos

Het klopt dat de grond reeds verkocht is aan HooVos. Er is een koopovereenkomst gesloten waarin verschillende voorwaarden, onder andere over de inrichting, zijn vastgelegd. De gronden kunnen pas als parkeerterrein worden ingericht nadat de planologische bestemmingsplanwijziging is vastgesteld. Wanneer het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning niet onherroepelijk worden, dan kan de koopovereenkomst tussen de gemeente en HooVos worden ontbonden. De verkoop heeft dus reeds plaatsgevonden, echter de feitelijke levering vindt pas plaats als de bestemming ook daadwerkelijk gewijzigd en het parkeren vergund is.

Vervolgstappen in de procedure

Op dit moment loopt de ruimtelijke procedure om het huidige bestemmingsplan aan te passen. Volgens dat plan is parkeren op het bedoelde stuk grond op dit moment verboden. Dus moet het huidige bestemmingsplan worden aangepast. Het bestemmingsplan heeft ondertussen als ontwerp ter inzage gelegen. Vervolgens zal de gemeenteraad het ontwerpbestemmingsplan tezamen met de ingediende zienswijzen behandelen in drie raadscommissievergaderingen. Als de gemeenteraad dan het bestemmingsplan vaststelt, dan bestaat daarna nog de mogelijkheid voor belanghebbenden om beroep tegen het bestemmingsplan in te dienen bij de Raad van State.

Waarde van omliggende woningen

Of het huis van omwonenden meer of minder waard wordt hangt van veel verschillende aspecten af. Bestemmingen op aangrenzende percelen zijn hier ook een wezenlijk onderdeel van. De gemeente is verantwoordelijk voor een goede ruimtelijke ordening en weegt in elk bestemmingsplan verschillende belangen af. In voorliggend plan zijn aspecten als veiligheid, ervaren parkeerdruk en uitstraling belangrijke afwegingen. Het college is van oordeel dat er een zorgvuldige belangenafweging heeft plaatsgevonden.

Als eigenaar van een omliggende woning kunt u een verzoek tot planschade indienen bij de gemeente als u van mening bent dat een bestemmingsplan waardedaling van uw woning tot gevolg heeft.

HooVos kan de grond in de toekomst niet gebruiken om zijn pand uit te breiden

Het vast te stellen bestemmingsplan maakt op een gedeelte van de bufferzone parkeren mogelijk. Dat is de verruiming ten opzichte van de bestaande mogelijkheid op dit stuk grond. Er wordt geen mogelijkheid tot bedrijfsuitbreiding geboden in het gewijzigde bestemmingsplan. Omdat het stuk grond onderdeel is van een bufferzone tussen het bedrijventerrein en de naastliggende woningen zijn vele activiteiten op dit perceel niet toegestaan. De voorwaarden waaronder de gemeente de grond verkocht zijn zeer strikt. Het nieuwe bestemmingsplan maakt dus geen uitbreiding van bebouwing mogelijk of opstal van goederen op de gronden. Enkel parkeren wordt aanvullend mogelijk gemaakt.

HooVos moet het parkeerterrein af te sluiten

HooVos moet het parkeerterrein afsluiten. Het afsluiten moet zodanig zijn dat de toegang wel toegankelijk is voor de hulpverleningsdiensten en dat de hulpverleningsdiensten zonder belemmeringen kunnen rijden over de strook op het parkeerterrein dat is aangeduid als calamiteitenroute. Het huidige aanbod aan parkeerplaatsen in de omgeving blijft dus behouden en voor de bedrijfsvoering van HooVos zijn na het doorlopen van de gehele procedure extra parkeerplaatsen beschikbaar.

Uitstraling van het parkeerterrein qua verlichting en inrichting

De wijze waarop het parkeerterrein verlicht zal worden is nog niet uitgewerkt. Dit detailniveau behoort bij een omgevingsvergunning en niet bij een bestemmingsplan. Datzelfde geldt voor het type bestrating alsook de uiteindelijke beplanting. Wel zijn daar voorwaarden aan verbonden bij de verkoop.

Reden wijzigen van het bestemmingsplan

De reden voor een gewijzigde bestemmingsplan is tweeledig. Allereerst weerspiegelt het huidige bestemmingsplan uit 2018 niet volledig de wenselijke situatie. De ‘toelichting van het vigerende bestemmingsplan’ (2018) beschrijft de gebruiks- en bouwmogelijkheden van bufferzone en meldt ook dat ‘de achterzijde van de gasflessenhandel vrij blijft van bebouwingen en opslag van goederen. Op dit moment bevinden zich een schuurtje, diverse aanhangers, een caravan en diverse andere goederen binnen deze groenstrook die een bedreiging vormen voor de gasflessenopslag wanneer deze branden.’ Hieruit blijkt dat er ook vanuit veiligheid een verbeterslag is te maken. Dit gegeven maakte dat de gemeente en haar partners zoals de Omgevingsdienst regio Utrecht, de provincie Utrecht  en de Veiligheidsregio Utrecht open stonden om het initiatief van HooVos nader te onderzoeken op haalbaarheid. Het initiatief is getoetst aan de wettelijke eisen en ons beleid. Het resultaat hiervan is dat wij willen meewerken. Wij zien mogelijkheden om zowel de bufferzone opnieuw in te richten, met meer kwaliteit, alsook de calamiteitenroute vrij te houden van bebouwing en opslag van goederen.

Naast het wijzigen van het bestemmingsplan, is er ook een omgevingsvergunning nodig om parkeren mogelijk te maken. De wijziging van het bestemmingsplan is om de parkeerplaatsen planologisch mogelijk te maken. De opvolgende omgevingsvergunning betreft de gedetailleerde vergunning waarin exact is aangegeven hoe de parkeerplaatsen aangelegd en uitgevoerd zullen worden.

Geen verkoop aan buurtbewoners van (een gedeelte van) de bufferzone

De gemeente heeft een belangenafweging gemaakt vanuit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening. Ter wille van die afweging zijn de gronden verkocht aan initiatiefnemer HooVos. Zie ook het vorige punt.

Duur overlast van het aanleggen van de parkeerplaatsen

Als het gehele ruimtelijke proces inclusief vergunning aanvraag is doorlopen, dan kan er worden overgegaan tot het feitelijk aanleggen van de parkeerplaatsen. Wij verwachten dat HooVos tijdig aan de omwonenden communiceert dat er werkzaamheden zullen plaatsvinden en welke overlast tegen die tijd is te verwachten. Wij zullen Hoovos hier ook op wijzen.